Striptiz Dansının Kökeni
Pexels
SCOPE

Striptiz Dansının Kökeni

Renkli gece hayatının bir parçası olan striptiz dansının ortaya çıkması, çok ama çok eski bir efsaneye dayanıyor. Yedi tül dansıyla Vaftizci Yahya’nın kellesini alan Salome’den bahsediyoruz. Günümüzde genel olarak çıplaklık ve erotizm ile ilişkilendirilse de aslında striptiz dansının kökenleri oldukça eskiye dayanıyor. Gelin, bu çekici dansın tarihine birlikte göz atalım…

Yayın Tarihi :06 Oca 2022
Süre :2 Bardak

pinterest
Özellikle Avrupa ve Amerika gibi batılı ülkelerde ortaya çıktığı düşünülen striptiz dansında esas olan çekici bir kadının, müzik eşliğinde dans ederek soyunmasıdır. Erkek fantezinin bir ürünü olan bu dansın kökenlerinde ise aslında bir kadının büyük aşkı yatıyor: Salome’nin Yahya’ya olan aşkı! Dini bir figür olan Salome, Yeni Ahit’te anlatıldığı üzere, İsa peygamberin gelişini müjdeleyen Vaftizci Yahya’nın ölmesine neden olur. En azından birkaç satırdan oluşan dinsel anlatıdaki kötü kadın Salome’nin ortaya çıkış hikâyesi böyledir. 

Unsplash
Roma İmparatorluğu döneminin cinsellikle bezeli edebiyatı, Yeni Ahit’teki bu öyküyü kullanmakta geç kalmaz. Seneca gibi Roma döneminin önemli birçok yazarı bu tutkulu ve kötücül kadını oyunlarına taşır. Ortaçağ’da ise artık tüm kiliselerin, Havva’dan sonraki “kötü kadını” Salome olur. Ama dans edip erkeklerin ölümüne neden olan bu kadının toplumdaki şöhreti, Avrupa’daki Oryantalizm çılgınlığına dayanıyor. 

commons.wikimedia.org
Neredeyse 17. yüzyıldan başlayarak 19. yüzyıla kadar geçen iki yüz yıllık süreçte, erkeklerin anlattığı bir Salome efsanesi kulaktan kulağa yayılır. Baştan çıkaran, şeytansı ve öfkesini dansıyla ölüme dönüştüren Salome’nin aslında böyle bir kadın olmadığını anlatan kişi ise Oscar Wilde olur! 

Yandex
Oscar Wilde tarafında 1893 yılında yazılan ve sahnelenen Salome oyunu büyük ses getirir. Bu oyundaki Salome, babası dahil olmak üzere hayatındaki erkeklerin şiddetine uğramış ve bu süreçte halka, İsa’nın gelişini müjdeleyen Vaftizci Yahya’yı görerek ona aşık olmuştur. Ancak aşkı karşılık bulmaz. Yahya, Salome gibi tutkulu bir kadından nefret eder. Salome bunun üzerine, Kral Hirodes’in doğum gününde onun için dans eder. Hem de kralın aklını başından alacak kadar etkilidir bu dansı! Yedi farklı renkte tülü çıplak bedenine saran Salome, çıplak ayaklarıyla kralın karşısında dans ederek tülleri tek tek çıkarır. Ta ki tüm bedenini krala sunacak kadar. 

Pexels
Salome istediğini almıştır. Kral Hirodes, Salome’ye “dile benden ne dilersen” dediğinde yanıt gecikmez: “Gümüş bir tepside Yahya’nın kellesini istiyorum!” Çok geçmeden Yahya öldürülür ve istediği gibi sevdiği adamın ölü bedenine sahip olur Salome. Aslında çok güçlü bir tutkuya işaret eden bu hareket, bir kadının, ölü ya da diri, sevdiği erkeğe sahip olma isteğinin örneğidir. Yine Oscar Wilde’ın yorumunda, önceki anlatılarda olduğu gibi kötü bir kadın yoktur karşımızda. O, toplum ahlakının yüzyıllardır belirlediği kadın imgesinin dışındadır. Kendi istediği zaman soyunan ve istediği erkeği elde edebilen bir kadındır Salome! 

pinterest
Hem bedenini gizleyen hem de sergileyen kadın imgesi, Wilde’ın Salomesiyle beraber tüm Avrupa’ya ve Amerika’ya yayılır. Birçok operada ve tiyatro oyununda yedi tül dansı yapan kadınların sayısı artmaya başlamıştır. Hatta 1900’lerin ilk yıllarında Maud Allan ve Mata Hari gibi iki modern Salome’nin ortaya çıkmasına engel olunamaz. Ancak Salome’nin kötü şöhreti, yedi tül danslarıyla binlerce insanı etkileyen bu iki kadının kaderini değiştirir. Her ikisi de casusluk yapmaya mecbur bırakılan kadınlar, dansları ile büyük ülkelerin sırlarını kolaylıkla elde etmeyi başarmış ama bedelini de ağır ödemişlerdir. 

Pexels
Zamanla Amerika başta olmak üzere birçok ülkede yayılan striptiz dansı, doğulu ve egzotik havasını bir kenara bırakmaya başlar. Bu özel dans artık küçük ve karanlık barların erkek eğlencesine dönüşerek tüm dünyaya yayılır. Ancak Amerika’da 65 yıldır hizmet veren Crazy Horse Kulübü gibi son derece pahalı ve özel gece kulüplerinde hala Salome ruhuna yakın striptiz dansları ve modern versiyonları sahneleniyor. 

Kaynak: Toni Bentley, Salome'nin Kız Kardeşleri, Çeviren: Mefkure Bayatlı, Agora Kitaplığı, 2002.
Yukarı Kaydır