pexels.com
KÜLTÜR/SANAT

Kısa Hikâyelerde Büyük Dünyalar

Romanla öykü kıyaslanır her zaman. Fakat aslında her ikisinin de yeri hem edebiyat tarihinde hem de okuyucunun gönlünde bambaşka. Öykünün dinamik, kısa, hemen içine hapseden, her yolculuğa, tüm iki ara bir derelere, bir kahve molasına, uykudan önceki son on beş dakikaya ya da güne güzel başlamak için kahvaltıya iliştirilebilecek bir yapısı var. Öyküler, kısacık bir sürede size iyi bir çatışma, güçlü bir karakter ve bazen de büyük bir olay vadeder. Tüm bunlarla birkaç sayfada karşılaşıp birçok duyguyu, bazen de tek bir duyguyu yaşayabileceğiniz ve sizleri öyküden öyküye koşturarak nefes nefese bırakacak iki kitap önerim var. Gelin çağımızın güçlü öykü yazarlarından ikisine birlikte göz atalım.

Yayın Tarihi :10 Haz 2021
Süre :1.5 Bardak

pexels.com
Melisa Kesmez – Atları Bağlayın Geceyi Burada Geçireceğiz

Melisa Kesmez öyküleriyle resmen yaşamımıza sızıyor desem yanlış olmaz. Her öyküsü yaşamın başka bir yerinden kesit niteliği taşıyor. Bu kitabında olay odaklı anlattığı öyküleri oldukça kısa ve dinamik. Diğer yandan da bu kısa hikâyelerin içinde kaybolmamak mümkün değil. Çünkü yazar öyle anları yakalıyor ve aktarıyor ki bizlere de o öykünün derinine dalmaktan başka çare bırakmıyor. Diğer yandan da yazarın öykülerinde merak unsuru olmadığını söylemek yanlış olmaz. Bunun yerine sonraki öyküde hangi kısacık ânı, durumu ustalıkla anlatacağı konusunda merakınız kabarıyor. Bu da öykülerin arasında süratle ilerlemenize neden oluyor.

pexels.com
Mesela bazı öykülerin sonu bir yere bağlanmıyor, bazısının da başını bilmiyoruz fakat tüm bunlar bize söylediği güçlü cümlelerin altını kalın kalın çizmekten başka bir şey yapmıyor. Bu yarım kalmışlık hali sanki okuyucuya kendi yarım kalmışlıklarını anımsatıyor. Yolculuğun neden başladığı ya da nereye vardığı ile ilgili değil yazar, aradaki küçük molada içilen çayla ve o çayı içerken karakterin yanında kimin olmasını istediğini anlatmakla meşgul. Kısacası yalınlıktan beslenirken güçlü cümleleri elden bırakmıyor. Oldukça sade ve duru bir anlatım dili tercih eden Melisa Kesmez’in bir de Nohut Oda isimli öykü kitabıyla aldığı Sait Faik Hikâye Armağanı bulunuyor. Kaçırdıysanız Kesmez’in en az bir kitabını mutlaka bir sonraki siparişinize eklemenizi tavsiye ederim.

pexels.com
Mahir Ünsal Eriş – Olduğu Kadar Güzeldik

Yazarın çok sayıda iyi öykü kitabı olmasına rağmen bu kitabı bende başka bir yere sahip. Çağımız edebiyatının ve hatta öykücülerinin arasında kendine önemli bir alan açmış olan yazar için “çağımızın Sait Faik’i” benzetmesi çokça yapılıyor. Yazar da bunun hakkını vererek Olduğu Kadar Güzeldik kitabıyla 2014 yılında Sait Faik Hikâye Armağanı’nın sahibi olmuştu. Bu kitaptaki öykülerle yazar bize sıradan yaşamların büyük duygular içinde kulaç atma serüvenini aktarıyor. Dramın ve komedinin incelikle işlendiği öykülerinde yarattığı atmosferler içinde kaybolmanız ve kaybolduğunuz yerlerde tanıdık birileriyle karşılaşmanız çok mümkün. Öyküler ağırlıklı olarak yazarın doğup büyüdüğü Bandırma’da geçiyor oradan da Ankara’ya uzanıyor. Yabancısı olmadığımız insanların, yabancısı olmadığımız hayatlarına ve acılarına başka bir noktadan bakmamızı sağlıyor.

pexels.com
Hatta öyle ki kitabın İletişim Yayınları baskısının kapağında mutlaka hepimizin çocukluğunda en az bir tane çektirmiş olduğumuz, büyük olasılıkla çekmecemizde bir yerlerde duran bir fotoğraf bulunuyor. Bu da aslında bize “bu kitaptakiler hepimizin hikâyesidir” diyor.  Aşk acısını, çaresizliği, baba-oğul ilişkisinin ne kadar hüzünlü olabileceğini, kafaya bir şeyi takmanın ne kadar çapraşık bir hal alabileceğini, vicdan sızlamasının ne denli uzun sürebileceğini, çocukluğun sancısını, yetişkinliğin melankolisini dar gelirliliği ve daha birçok şeyi çarpıcı bir gerçeklikle anlatıyor. Yarattığı imgeleri, oluşturduğu atmosferleri ve ustaca kurguladığı detaylarıyla okuyucuyu öykünün içinde bir kenara iliştiriyor sanki. Öyküye öykünün içinden bakmamızı sağlarken trajediyi komediyle taçlandırarak ironiyle aklımızı çeliyor. Okuma listenize almanızı şiddetle tavsiye ederim.
İyi okumalar. 
Yukarı Kaydır